Perforantectomie

De oppervlakkige en de diepe aderen in het been worden verbonden door vrij korte verbindingsaderen. Die moeten de bindweefsellaag om de spieren doorboren, en worden daarom 'perforanten' genoemd.

Perforantectomie

Bij zo'n 20% van de mensen met spataderen blijkt een lekkende klep in een van deze perforanten de oorzaak te zijn. Wanneer de kuitspieren zich spannen wordt er dan onder zeer hoge druk aderlijk bloed in de oppervlakkige aderen gespoten die op deze lekkende verbindingsader zijn aangesloten.

Daardoor worden deze aderen wijder en ontstaan spataderen. Omdat ook druk in de haarvaten abnormaal hoog wordt, kunnen er plaatselijk huidafwijkingen zoals eczeem, verkleuring of verharding van de huid te zien zijn. Door de perforans weg te snijden is het probleem verholpen.

Consult

Het intakegesprek voert u met een fleboloog, de arts die de supervisie houdt over uw totale behandeling. In dit gesprek komt alles aan de orde wat met de behandeling te maken heeft: welke methode voor u het beste is, welk resultaat u mag verwachten, de mogelijke risico’s en de nazorg. Ook zal de arts vragen naar uw medische achtergrond en uw algemene fysieke gesteldheid.

Daarnaast doen wij standaard een onderzoek aan beide benen met de duplexscan, zodat we nauwkeurig kunnen vaststellen om welke vorm van spataderen het gaat. Dit geavanceerde echo-onderzoek maakt dat tot in detail duidelijk. En dat is belangrijk, want pas dan kunnen we een helder behandelplan maken zodat u optimaal
geholpen kunt worden.

Spataderen? Bekijk de spatadervergelijker!

Een perforantectomie wordt bij voorkeur gedaan onder plaatselijke verdoving. Het inspuiten van het verdovingsmiddel is over het algemeen weinig pijnlijk. Een bijkomend voordeel van deze methode is dat u na de ingreep minder pijn heeft, omdat het verdovingsmiddel pas na enkele uren helemaal is uitgewerkt.

Eerst bekijkt de chirurg echoscopisch het verloop van de perforans en tekent dit aan op de huid. Op deze manier kan hij de operatiewond klein houden (gewoonlijk 1-2 cm). Daarna wordt de huid ontsmet en plaatselijk verdoofd. Via een kleine incisie wordt de lekkende perforans onderbonden en doorgeknipt. Daarna wordt het stuk dat in verbinding staat met oppervlakkige aderen over een afstand van 1 tot 2 cm verwijderd.

Na de behandeling

Omdat tijdens het lopen het wondgebied flink beweegt, adviseren we om het de eerste 24 uur 'kalm aan te doen'. Die '24 uur' komt niet uit de lucht vallen, maar wordt aangehouden omdat bloedstolsels pas na 24 uur hun optimale stevigheid hebben bereikt. Beweegt u de eerste 24 uur te veel, dan kan dat leiden tot een nabloeding. Het wondgebied zwelt dan op, u krijgt pijn en na een tot twee dagen verkleurt de omliggende huid blauw of rood.

Door een perforantectomie stopt de abnormale aanvoer van aderlijk bloed vanuit de diepte naar de onderhuids gelegen spataderen. De spataderen zullen in ongeveer de helft van de gevallen binnen zes weken verdwijnen. Als er na die periode nog spataderen aanwezig zijn, kunnen ze met succes behandeld worden met sclerocompressietherapie. Een perforantectomie geeft slechts kleine littekens.

Vergoeding behandeling

Het eerste consult bij de arts en het bijbehorende duplexonderzoek van de vaatlaborant worden altijd vergoed door uw zorgverzekeraar. Of de verdere behandeling aan uw spataderen wordt vergoed, is afhankelijk van de diagnose die gesteld wordt tijdens het onderzoek.

Daarnaast is het verstandig rekening te houden met uw verplicht eigen risico. In 2014 moet u in ieder geval de eerste € 360,- aan medische kosten zelf betalen.

Risico's

Wanneer u de eerste 24 uur na de behandeling rust neemt, zijn er weinig complicaties te verwachten.

Zeldzame complicaties zijn: nabloeding, wijken van de wond, wondinfectie en lymfelekkage. Bij de behandeling van perforanten die zich aan de binnenzijde van het onderbeen bevinden, kan soms een gevoelszenuw in de huid aan de binnenzijde van de voet, enkel en onderbeen, en soms tot een zogeheten neuropathie met abnormale pijn aanraking van dit huidgebied.

Hetzelfde kan gebeuren bij de behandeling van perforanten aan de buitenzijde van het onderbeen door beschadiging van de daar verlopen nervus suralis. De kans hierop is klein (minder dan 3%).

Maak nu een afspraak

Volg uw behandeltraject

Wanneer u een afspraak maakt bij Helder kliniek, maken wij voor u een persoonlijke webpagina aan. Op 'mijn Helder kliniek' vindt u een overzicht van al uw afspraken voor behandelingen en controles. Maar u leest ook wat u kunt verwachten tijdens het consult, de ingreep en de herstelperiode. U kunt op elk moment inloggen om te zien wat de volgende stap zal zijn en waar u rekening mee moet houden. 'Mijn Helder kliniek' is de plek waar u alles nog eens rustig na kunt lezen. Zo bent u altijd goed voorbereid en weet u precies waar u aan toe bent.

Daarnaast vragen wij u op 'mijn Helder kliniek' een aantal vragenlijsten in te vullen over uw klachten, uw algemene gezondheid en uw ervaring bij Helder kliniek. Uw gegevens worden verwerkt in het kwaliteitssysteem Pulse. Pulse zorgt ervoor dat u als patiënt de best mogelijke zorg krijgt. Maar het verbetert ook het behandeltraject van de patiënten die na u komen.

Veel gestelde vragen

Staat uw vraag en antwoord er niet bij? Klik hier om een vraag te stellen.

Arts

Eindhoven