Wat kunt u zelf doen?

Anale klachten zijn al vervelend genoeg. Reden te meer om deze klachten te voorkomen. Door gezonder te leven verkleint u niet alleen de kans op terugkeer of verergering van de aandoening, maar verbetert u ook uw algehele gezondheid.

Onderstaande adviezen zijn gericht op een normale dagelijkse ontlasting en in de meeste gevallen onder te verdelen in beweegadviezen, voldoende drinkmomenten, gezonde en vezelrijke voeding. 

Voeding

Problemen in het anale gebied worden vaak veroorzaakt door een slechte stoelgang. Door goed op uw voeding te letten, kunt u daar zelf iets aan doen. Kies voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan vezels, eet op regelmatige tijden, sla geen maaltijden over en kauw goed.

Voedingsvezels zijn onverteerbare deeltjes in de voeding die vocht vasthouden en de darminhoud soepel maken. Een vezelrijke voeding zorgt er dus voor dat de darmen goed werken en dat de ontlasting zacht blijft. Aanbevolen wordt om 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag te eten. Op de verpakking van levensmiddelen kunt u nalezen hoeveel vezels een product bevat. Veel vezels zitten in:

  • volkoren- en grove graanproducten zoals volkorenbrood, zilvervliesrijst, havermout en zemelen
  • groenten, en dan vooral peulvruchten zoals bruine bonen en linzen
  • fruit, zowel vers als gedroogd (abrikozen, krenten, pruimen, rozijnen)
  • noten zoals pinda’s en zaden zoals sesamzaad en maanzaad

Vocht

Om de ontlasting soepel te houden is voldoende vocht nodig. Het advies is om elke dag twee liter water te drinken – een hoeveelheid die de meeste mensen niet halen. Het helpt wanneer u gedurende de dag een flesje water binnen handbereik heeft. U kunt dan snel en makkelijk steeds tussendoor wat drinken. Ook kruidenthee, vruchtensap, melk en bouillon tellen mee bij de vochtinname.

Beweging

Lichaamsbeweging stimuleert de beweging van uw darmen en is dus belangrijk voor een goede stoelgang. Probeer daarom elke dag een half uur te bewegen. Dat hoeft geen intensieve sportbeoefening te zijn; wandelen of fietsen is prima. Heeft u zittend werk, sta dan regelmatig even op en loop een rondje. Neem eens wat vaker de trap en stap op de fiets in plaats van in de auto.

Hygiëne

Een goede hygiëne is altijd belangrijk, maar wanneer u last heeft van anale klachten moet u er extra op letten. Zorg ervoor dat het anaal gebied schoon en droog blijft. Daarvoor is afspoelen van het anale gebied met lauw water na ieder toiletbezoek het beste. Dep de huid daarna met een zachte, schone handdoek goed droog. Indien dit niet mogelijk is, gebruik dan zo zacht mogelijk droog toiletpapier. Gebruik in geen geval geparfumeerd of vochtig toiletpapier en ook geen zeep!

Ga meteen naar het toilet wanneer u aandrang heeft. Wacht u daarmee, dan dikt de ontlasting in en wordt deze harder. U zult dan harder moeten persen om de ontlasting naar buiten te krijgen, en dat werkt aambeien en kloofjes in de hand.
Gaat u naar het toilet, neem daar dan de tijd voor en probeer u te ontspannen.

Klachten verminderen

Bij pijn:

  • Wanneer u na de ontlasting een lauw zitbad neemt, kan de sluitspier zich beter ontspannen en neemt de pijn af.
  • Heeft u veel pijn, dan kunt u een pijnstiller (paracetamol) nemen.

Bij jeuk:

  • Draag geen strak zittend ondergoed.
  • Ook al heeft u jeuk, probeer toch niet te krabben. Krabben wekt juist extra jeuk op! Bovendien kan daardoor kan een infectie ontstaan.
  • Afspoelen met warm water of een warm zitbad kan helpen om jeuk te verminderen.
  • Als u iets wilt smeren, gebruik dan zinkzalf. Breng slechts een dunne laag aan.

Bij zwelling:

  • Een ijskompres helpt goed om de zwelling tegen te gaan.

 

Bij verstopping:

  • Laxerende middelen kunnen soms helpen wanneer u last heeft van verstopping, maar zorgen al snel voor geestelijke en lichamelijk gewenning. Gebruik ze dus niet langer dan enkele dagen. 
  • Heeft u erg veel problemen met de stoelgang, dan kan de arts u een speciaal laxerend medicijn voorschrijven (Movicolon of Metamucil). 
Helder kliniek maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie. Sluiten