Wat zijn de klachten?

Anale problemen komen erg vaak voor. Veel gehoorde klachten zijn jeuk, bloedverlies en pijn. Ook problemen met de ontlasting en de stoelgang worden veel gemeld. Het is erg vervelend om met dit soort klachten rond te lopen, zeker ook omdat veel mensen zich hiervoor schamen. Hierbij een overzicht van de meest voorkomende klachten.

Jeuk

Jeuk in of rond de anus (pruritus ani) komt vijfmaal vaker bij mannen voor dan bij vrouwen, met name tussen 45 en 65 jaar. Peri-anale jeuk is vervelend: het zorgt overdag voor irritaties en kan u ’s nachts uit uw slaap houden. De jeuk kan verschillende oorzaken hebben. In veel gevallen is dat een huidaandoening, zoals eczeem of een contactallergie. Een allergologisch onderzoek kan wellicht duidelijk maken voor welk product u overgevoelig bent.

Peri-anale jeuk kan ook worden veroorzaakt door wormen of aarsmaden. Deze worm komt in Nederland veel voor, niet alleen bij kinderen maar ook bij volwassenen. De wormpjes kruipen ’s nachts uit de anus naar buiten en zetten daar eitjes af waardoor jeuk ontstaat. Met een plakbandtest kan dit worden onderzocht.

Anale jeuk is een veelgehoorde klacht bij aambeien. Bij deze aandoening zijn de zwellichaampjes in de endeldarm door stuwing gezwollen. Aambeien kunnen op verschillende manieren behandeld worden.

De jeuk kan ook ontstaan door een slecht functionerende interne kringspier. Als gevolg daarvan ontstaat soiling of fecale lekkage (ook wel remsporen genoemd). Aambeien kunnen hiervan de onderliggende oorzaak zijn. Ook anale wratten kunnen zorgen voor vochtverlies en dus voor jeuk.

In een aantal gevallen is niet duidelijk waardoor de jeuk veroorzaakt wordt. Dat is lastig, want dan is ook de achterliggende oorzaak niet te behandelen. U kunt zelf wel maatregelen nemen om de jeuk te verlichten.

Pijn

Anale pijn is een veelgehoorde klacht, die verschillende oorzaken kan hebben. De huisarts of proctoloog kan in de meeste gevallen snel zien waardoor de pijn veroorzaakt wordt.
Voelt u een scherpe pijn tijdens en korte tijd na de ontlasting (pijn bij het poepen), dan duidt dit meestal op een anale fissuur of getromboseerde aambei.

Een anale fissuur is een kloofje of scheurtje in het slijmvlies bij de uitgang van de anus. Het passeren van de ontlasting is pijnlijk wanneer u zo’n wondje heeft. Een getromboseerde aambei geeft veel spanning op de zeer gevoelige anale huid. Soms is het nodig zo’n aambei weg te halen.

Continue hevige pijn kan ook een uiting zijn van een abces. De klieren rond de anus zijn dan ontstoken en gezwollen en er kan pus uit komen. Door het abces open te maken (drainage) vermindert de pijn. Soms kan uit een abces een fistel ontstaan.

Heeft u korte pijnaanvallen op willekeurige momenten, dan kan er sprake zijn van proctalgia fugax. Bij deze aandoening duren de pijnaanvallen maar kort, variërend van enkele seconden tot enkele minuten. De pijn is zeer hevig en voelt aan als kramp. Waarschijnlijk is een verkramping van de spieren in de bekkenbodem de oorzaak.
Heeft u last van anale pijn, dan kunt u maatregelen nemen om de pijn te verlichten.

Belangrijk!
Heeft u last van anale pijn of een pijnlijke stoelgang, raadpleeg dan altijd uw huisarts. In de meeste gevallen is de oorzaak (vrij) onschuldig, maar soms kan de pijn ook een signaal zijn van een meer ernstige aandoening. De huisarts kan een diagnose stellen en u zo nodig doorverwijzen naar een proctoloog voor verdere behandeling.

Bloedverlies

Anaal bloedverlies kan beangstigend zijn. Het is begrijpelijk dat u zich ongerust maakt en u afvraagt of het misschien op iets ernstigs duidt. Bij jongere mensen is de kans daarop echter klein. Bent u ouder dan vijftig jaar, dan neemt de kans toe dat het bloeden wordt veroorzaakt door poliepen of carcinomen (kanker). In de meeste gevallen heeft het bloedverlies echter een veel onschuldiger oorzaak.

Ziet u bloed op (dus niet in) de ontlasting of blijft er helder rood bloed achter op het toiletpapier, dan is de kans groot dat u aambeien heeft. Deze kunnen op verschillende manieren behandeld worden.

Ook bij een anale fissuur kan er sprake zijn van bloedverlies. De aandoening  is dan in de acute fase. U kunt in eerste instantie behandeld worden met ISDN-zalf, en als dat niet voldoende effect heeft met Botox-injecties.

Belangrijk!
Heeft u last van anaal bloedverlies, bloed bij het poepen, raadpleeg dan altijd uw huisarts. In de meeste gevallen is de oorzaak (vrij) onschuldig, maar soms kan bloedverlies ook een signaal zijn van een meer ernstige aandoening. De huisarts kan een diagnose stellen en u zo nodig doorverwijzen voor verdere behandeling.